woensdag 7 januari 2015

Geven Ontvangen Delen



Nu het nieuwe jaar begonnen is, alle drukte achter de rug is en er opeens stilte om en in me is, komen er een aantal gevoelens en overpeinzingen aan het licht. Ik heb besloten deze te erkennen door er woorden aan te geven. Zeker ben ik geïnspireerd door een aantal personen. Het begon verleden jaar met de blogster Tartelette Maison. Zij had over de weggeefmaand november een boeiend verslag gepost en dat raakte me enorm. Ook had ik van haar een hele leuke give-away gewonnen. Een bordje met daarop een mooie tekst ( zie afbeelding op mijn blog). Door het starten van de minibieb voor mijn huis was ik bewust/onbewust al bezig geweest met het item "geven". Daar ligt zeer beslist een link  en een verbinding.



Onbaatzuchtig geven is iets waar ik eigenlijk altijd mee bezig ben. Vaak vond ik dat ik teveel weggaf (van mezelf) en dat ik toch wel moest zorgen dat het in balans was. Vinden van een balans is vaak niet makkelijk. Geven en ontvangen...... geven doe ik veel liever. Ontvangen  is ook leren dankbaar te zijn. Belangeloos geven kan soms te grenzeloos zijn en ten koste gaan van jezelf.  Grenzen bewaken is niet altijd mijn sterkste kant. Juist ook omdat mijn kwaliteit er zo dicht naast ligt en dat is meevoelen, invoelen dus automatisch ook geven wat nodig is voor de harmonie. Door vallen en opstaan wordt je wijs. In ieder geval bewuster. Nu wil ik bewust "geven" inzetten. Niet alleen in de maand november.

Deze video kwam ik tegen en wil ik graag delen in deze post:
      


            



Geven zit in kleine dingen. Je tijd, aandacht, glimlach zijn giften.Maar  het ligt natuurlijk ook in veel meer als dit.  Ik zal proberen van tijd tot tijd op mijn blog te beschrijven wat ik daarin ben tegengekomen.

Voor nu geef ik in een stukje van mijn blog aandacht aan mijn moeder. Zeker mijn inspirator in dit leven. Mijn moeder en "geven" horen bij elkaar. De afgelopen jaren breit ze belangeloos voor de hele familie, sjaals mutsen, kussens, stola's. We hebben zeker allemaal al 2 /3 rondes gehad. Zeer dankbaar wordt het gedragen en gestyled. Dan hebben we het nog niet eens over alle jaren voor de kleinkinderen naaien, breien en haken. Maar ook in mijn kind en jeugdjaren alle jurken, broeken, jassen truien enz.. van de laatste modetrends. Zo jammer dat we niet van alles een foto hebben gemaakt. Ik denk dat het nu wel een winkel vol zou zijn geweest!
Even een kijkje van mijn familie met sjaal en muts!


Nichtje,man schoonzus,vriendje dochter,broer,dochter,schoondochter,ik,schoondochter en zoon

vriend en dochter, schoonzus,nichtje (foto van broer: pixelstory.nl), schoondochter, nichtje,nichtje,ik


Volgende keer laat ik  zien wat voor hoekjes ik weer heb gestyled.  
Dit wilde ik graag eerst even met jullie delen.
Liefs Pauline


22 opmerkingen:

  1. Wat leuk...!...ben benieuwd naar je nieuwe hoekjes hoor....liefs van mij...x!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel! Ik ga ze gauw vastleggen hoor, liefs Pauline

      Verwijderen
  2. Een mooi stuk tekst, goed om er over na te denken en bij stil te staan. Het valt mij regelmatig op dat veel mensen vooral bezig zijn met zichzelf en aan anderen zelden vragen hoe het met hen gaat, hoe de vakantie was geweest etc. In die belangstelling naar elkaar zit ook een 'geven'. Ik probeer mij daar altijd wel bewust van te zijn, om oprecht geinteresseerd te vragen en te luisteren naar een ander.

    Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja Ingrid dat herken ik ook. Het is dan altijd de kunst om bij jezelf te blijven en in te zetten wat voor jou belangrijk is he. Dank voor je rectie en liefs Pauline

      Verwijderen
  3. Dank je wel voor het delen. Een stukje bewustwording. In december heb ik regelmatig iets gegeven. (Ook ontvangen hoor ;-) en toen ontdekte ik ook dat het fijn is om te geven. Dat wist ik natuurlijk al maar ook toen was het weer een stukje bewustwording. En dat jij het nu ook onder (mijn) aandacht brengt, top! Dank je. XX Esther (Leuk zo je familie)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Esther! haha ja mijn familie staat er nu gekleurd op! Liefs Pauline

      Verwijderen
  4. Een stukje bewustwording waar ik veel in herken. Ik geef ook meer weg en soms denk ik wel eens ik geef mezelf nog een keer weg.
    Wij hebben in de stad een kringloopwinkel gekregen waarvan de netto-opbrengst naar een Ronald McDonaldhuis gaat in Zwolle die wordt opgericht. Dan kijk ik eens rond wat ik niet meer gebruik met nog wat erbij en dan gaat het richting deze kringloop. Ik vind het zo'n mooi initiatief.
    Maar ook in het immateriele is het belangrijk om naar elkaar om te zien.
    En ik herken ook een heleboel in je moeder. Mijn moeder is bijna twee jaar geleden overleden en hoeveel zij wel niet voor ons allemaal gebreid heeft, de kinderen, de kleinkinderen en zelfs de achterkleinkinderen. Ook leuke dingen zoals beren, compleet aangekleed.
    Een mooi log, Pauline!

    PS: sorry dat ik nog niet zo bij je langs geweest ben, maar ziekte heeft mij verhinderd een aantal weken actief te bloggen. Ik hoop voortaan aanwezig te zijn.

    Liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hai Gerry, Dank voor je reactie. Wat leuk dat je moeder ook zo creatief was! Van onschatbare waarde he! Jezelf niet helemaal weggeven hoor wel stukjes hier en daar ;) en wat ook belangrijk is dat je jezelf steeds wat geeft. Aandacht aan mezelf besteden staat ook op mijn lijstje. Liefs en beterschap ,Pauline

      Verwijderen
  5. Mooi initiatief. Een stukje bewustwording is al een eerste stap. Maar ik ben bang dat in deze tijd van FB en andere 'snelle' media, iedereen het te druk heeft met op het schermpje kijken om vooral niks te missen, terwijl degene die naast je loopt niet eens wordt opgemerkt. Aandacht geven en écht luisteren zijn we waarschijnlijk verleerd. En dat kost niets. Alleen een beetje van je eigen kostbare tijd...
    Liefs, Peetje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Peetje. Ja is waar idd door de snelle media kijkt iedereen vaak op zijn iphone enzv. Maar ook zie ik de tegenbeweging groeien en als we daar aandacht aan geven wordt het alleen maar groter denk ik. Misschien wel te positief gedacht haha maar ik zet het wel in. Fijne dag en liefs pauline

      Verwijderen
  6. Lieve Pauline..♥
    Leuk dat je♥ bij mij op visite♥ was was en heb kunnen genieten♥..;) had net een nieuwe post♥ gezet..;))
    Ja een stukje bewustwording ..alleen jammer dat ik de video niet kan volgen ben bijna doof kan alleen liplezen..helaas.. maar het stukje♥ wat je schrijft vond ik ook moedig van je ..ik♥ weet als geen ander dat ik meer aandacht besteed aan mensen♥ om je heen .. hoe ze praten♥ wat ze doen en toch weinig tijd hebben om echt te luisteren♥ heel jammer eigenlijk..;(
    Prachtig ♥ al die mutsen♥ en sjaals♥ in je family.. echt leuk dat je het deelt..!ben benieuwd naar je♥ volgende creatief♥ hoekje..;)
    Wens nog Fijne creatieve ♥ week♥ verder Liefs♥ Gaby..♥

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hai Gaby, dank je wel voor je lieve reactie! Het is ook zo leuk dat er op gereageerd wordt en mensen de tijd nemen en hun ervaringen delen. Vind ik ook wel weer bijzonder. Het filmpje ging daar ook over. In een gesprek erachter komen dat ze misschien wel wat gemeen hebben en vaak een heel verhaal over hun leven hebben te vertellen. Maar op straat lopen ze elkaar voorbij . Meer stilstaan bij de ander en niet op uiterlijk beoordelen was denk ik wel de boodschap. Jij ook nog hele fijne week, liefs Pauline

      Verwijderen
  7. prachtige post, warm en leuk, bedankt voor het delen, trouwens u blog is ook heel netjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel! Jij voor je reactie! Maarre .. geen u hoor ;) Fijne dag en tot gauw, liefs Pauline

      Verwijderen
  8. Dan kom je toch gezellig langs...?..groetjes Ria...x!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Een heel mooie post! Eentje waar hopelijk veel mensen wat verder gaan nadenken. Geven, het is niet iedereen gegeven. Ontvangen ook niet. Ik geef ook liever dan ik krijg. Geefmaand is bij mij niet gestopt op 30 november en daar ben ik blij om. Want wat is geven fijn. Weten dat je iemand anders blij maakt maakt mij ook enorm blij. Het bordje heeft een leuke thuis gekregen met hele fijne mensen eromheen. Dat alleen al geeft een goed gevoel. Genoten ook van het filmpje. Het deelexperiment is een post waard op mijn blog ook denk ik. In elk geval iets om te laten bezinken. Als mensen verder kijken dan wat iemand op de blog schrijft maar ook op zoek gaat naar de persoon erachter zullen ze ontdekken hoeveel meer we delen dan enkel dat wat we schrijven. :-) Je hebt een mooie familie en een heel creatieve mama. Geniet ervan. Oh en benieuwd naar je hoekjes natuurlijk. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo Pauline, heel toevallig kwam ik terecht op jouw blog, ik ben vrij nieuw in blogland maar omdat ik gek ben op brocante, speur ik de laatste maand het net af naar bloggers die daar ook idolaat van zijn.
    Wat heb je me geraakt met deze post, wat een eenvoudig idee met zo'n groot effect in het filmpje.
    Wat een mooie reacties ook bij de mensen die gewoon wildvreemd voor elkaar zijn.
    Ook ik geef graag maar had vaak het gevoel dat de mensen die dat ook doen steeds minder werden.
    Dan is het heerlijk om zo'n blog te lezen en te bekijken en te zien dat het toch wel meevalt. Bedankt daarvoor. Hartelijke groet,
    Carina

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk dat je me gevonden hebt. Dank je voor deze reactie! Ik ga ook bij jou kijken hoor! Lieve groet Pauline

      Verwijderen
  11. Wat een leuk filmpje.
    Ik werd er zelfs wel een beetje ontroerd van.
    Leuke blog heb je.
    Ik ga je volgen ( ga ik zo doen ).

    gr. Anita

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie en een fijne dag!